ESV D1 team Kampioen van Nederland

Het ESV D1 team heeft afgelopen zaterdag, 30 november, het Nederlands Kampioenschap voor Clubteams t/m 12 jaar in de wacht gesleept. Dat deed het team met verve. Het won al zijn wedstrijden en behaalde daarmee het maximale punten van 18 punten en met 31 bordpunten bleef het de grote concurrent Magnus/Leidsche Rijn (16 matchpunten en 30½ bordpunten) keurig voor.

De wedstrijd tussen de twee rivalen vond al in de derde ronde plaats en dat werd een bijzonder spannend gevecht. Nadat de partijen op de borden twee en drie (respectievelijk Tommy Grooten en Gachatur Kazarjan) in remise waren geëindigd, wist invaller Ivan Ponomarev een zeer belangrijke overwinning te boeken. Het ging nu om het duel aan het eerste bord tussen Wendy Huang (ESV) en Kobe Smeets van de Utrechtse formatie. Lange tijd stond witspeler Kobe goed tot gewonnen maar hij beschikte over bijzonder weinig tijd. Wendy had nog zo’n 6,7 minuten toen Kobe het liet aankomen op de slechts 10 seconden increment die hij telkens per zet erbij kreeg. De toeschouwers zagen een adembenemend gevecht waarin zeker een paar keer de seconden van de witspeler tot op 2 of 3 seconden weg tikten. Wendy slaagde erin de druk op de ketel te houden en op een gegeven moment had zij zelfs de rollen weten om te draaien. Maar toen bij haar nog maar een luttele minuut op de klok stond, zag zij het ook niet meer en vluchtte in een geforceerde remise, waar de twee matchpunten in dit cruciale duel een feit waren. Op de tweede speeldag, schudde de ESV een tweetal andere belangrijke concurrenten van het lijf maar omdat Magnus/Leidse Rijn alle drie de wedstrijden met 4-0 wonnen, waren zij in bordpunten ons vlaggenschip voorbij. De laatste speeldag moest dus uitsluitsel geven. De eerste wedstrijd, tegen Tegelen uit Limburg (dat later derde zou worden) leek even mis te gaan. Valentijn had een snelle remise omdat hij de stelling niet vertrouwde en hoewel Gachatur een mooi puntje scoorde waren de berichten dat de andere twee (Tommy pion achter) en Ivan (onduidelijke stelling met weinig tijd) in de problemen waren. Dat bleek achteraf erg mee te vallen. Tommy had de pion bewust geofferd om het loperpaar in een eindspel te krijgen. En dat bleek hij uitstekend getaxeerd te hebben. Hij won in sublieme stijl. Dat gold ook voor Ivan die zijn ‘onduidelijke’ stelling omtoverde tot een winnende en daarna snel een vol punt mocht noteren. Hiermee was ook duidelijk dat de ESV niet mocht klagen over de invallers. Met Wendy in de gelederen (zij miste tweemaal de eerste partij op een van de drie speeldagen) ging de ESV soeverein naar de titel. Dat Magnus het op bordpunten uiteindelijk ook nog moest afleggen, werd met groot gejuich in de analysekamer ontvangen! Een mooi resultaat van het eerste team, dat goede support kreeg van de kinderen uit de andere twee teams die ook aan dit kampioenschap mochten deelnemen.

De eindstand aan kop zag er zo uit:

De gehele slottabel valt te vinden onder: https://knsb.netstand.nl/scores/index/19#division_165

De persoonlijke scores (op alfabet) waren:

De werkelijke bordvolgorde van het team was als volgt:

Bord 1. Wendy (6-7)
Bord 2. Tommy (8-9)
Bord 3. Valentijn (5-6)
Bord 4. Gachatur (7½-9)
Invaller 1. Ivan (2½-3)
Invaller 2. Elysia (2-2)

De link is: https://knsb.netstand.nl/teams/view/1806

Herman Grooten schreef een verslag over alle finales van de Jeugdclubcompetitie op Schaaksite:    https://www.schaaksite.nl/2019/12/02/jeugdclubcompetitie-beslist/