KNSB-rating februari

De nieuwe lijst is uit.

Grootste ratingstijger : Ankit Majhi (+95)
Grootste ratingdaler: Albert Coenen (-76)

Ankit had in februari 2011 een rating van 1752, toen konden wij in theorie nog van hem winnen. Een jaar later was dat 1948 en werd dat al een stuk moeilijker. Nu heeft hij een rating van 2151 en is het nog slechts enkelen gegeven remise met hem overeen te komen. Bij het laatste Tatatoernooi wist hij maar liefst 48,4 punten toe te voegen.
Eveneens opmerkelijk is de opkomst van Sourav Bhattacharjee: Van 1206 begin 2011 via 1410 in 2012 naar 1822 nu. Plus 616 in twee jaar; elke dag (behalve maandag?) een ratingpunt erbij gedurende twee jaar. Waar moet dat heen ?

Een geheel andere wijze om je tegenstander onderuit te halen zagen wij afgelopen zaterdag in de vierde ronde van het Druiventros-rapidtoernooi in Berkel-Enschot:
De 35 jarige Jasper uit Son en Breugel hield een hersenschudding over aan een schaakpartij nadat zijn tegenstander hem met een glas op zijn hoofd getimmerd had.
Gaan wij de damsport achterna ? Of is dit ons voorland ?  Waar moet dat heen ?

Jules wijdde er een extra editie van Het Buitengebeuren aan.

1 gedachte op “KNSB-rating februari

1. Een reactie – of eigenlijk aanvulling – op Jules Welling’s speciale uitgave van “het Buitengebeuren”. Jules verhaalt hier van een incident bij een recent Brabants toernooi, waarbij een winnend speler door zijn tegenstander met een mok een lichte hersenschudding werd geslagen.
    Er worden ook wat oude voorbeelden van geweld in het schaakspel gememoreerd, zoals de beruchte vechtpartij tussen van den Berg en Böhm, waar iedereen wel eens van gehoord heeft, maar die weinigen van nabij hebben meegemaakt. Zelf was ik nog niet oud genoeg ( verrassend hè ) om mee te doen, dat kwam 5 jaar later pas.
    Maar het verhaal rondom Hans Böhm en Kick Langeweg, waarvan Jules zich niet precies herinnert wanneer dat was, dat ken ik wel in nader detail !
    Temeer omdat ik in het toernooi meespeelde, en het zich afspeelde aan het tafeltje naast dat van mij, slechts een paar meter verwijderd. Het werd overigens geen kloppartij.. Hans bood remise aan in een stelling waarin hij volkomen was overspeeld en een stuk verloor. Kick sloeg af maar in zijn zenuwen verknoeide hij vervolgens de stelling en stond verloren. Op dat moment kon hij zich niet meer inhouden. Op met typisch beschaafd Langeweg taalgebruik schreeuwde hij ineens : “Jij ook altijd met je streekjes”
    En toen ik in een reflex mijn hoofd draaide zag ik hem nog net uithalen en een grote armzwaai over het bord geven, waarbij de stukken alle kanten opvlogen. Volgens de overlevering werd Erik Knoppert, die stond te kijken aan de rand van het podium bij de razend spannende partij van der Wiel-Ree (later 0-1) frontaal geraakt door een langsvliegende koning.
    Vervolgens probeerde Kick met een dergelijke wilde zwaai ook Hans Böhm te raken maar die was dit soort situaties kennelijk gewend want hij draaide op handige wijze weg. Het volgende moment had hoofdarbiter Geurt Gijssen Kick al beetgepakt en voerde hem naar buiten. De volgende dag werd alles bijgelegd nadat een hevig geëmotioneerde Kick Langeweg zijn excuses aan de deelnemers heeft aangeboden. Het viel dus eigenlijk achteraf wel mee, dit incident bij het NK 1985 in Hilversum